joi, 14 iunie 2012

Menghina de fatza



Inca din cele mai vechi timpuri mesteri tamplari au incercat sa isi construiasca bancuri de lucru care sa rezolve majoritatea problemelor intalnite in prelucrarea lemnului si astfel in incercarea lor continua de a gasi bancul de lucru ideal s-au perfectionat cateva modele de menghine care reusesc sa satisfaca si astazi cerintele celor mai exigenti mesteri.
Una dintre aceste fericite modele este menghina de fata, specifica bancurilor de lucru enlezesti. Aceasta se caracterizeaza printr-o falca solida ce se strange la nivelul blatul cu ajutorul unui surub ajutat de un ghidaj solid.
Dar totusi de ce am gasit eu manghina asta ca fiind mai buna decat altele?
In primul rand este o menghina mai usor de realizat si mult mai versatila.


Dupa cum se vede si din imaginea alaturata fixarea scandurilor lungi nu reprezinta nici o problema, ea permitand prelucrarea canturilor in vedera imbinari sau taierea capatului scandurii cu ajutorul unui fierastrau.
Pentru a proteja surubul de eventuale lovituri cu materialul de prelucrat am montat ghidajul menghinei mai sus decat acesta si astfel surubul este protejat. O sa imi spuneti ca acest lucru nu ar fi fost necesar daca ar fi avut un surub din metal; dar atunci ar fi fost cu atat mai necesar deoarece surubul metalic este murdar cu ulei si ar murdari piesa de fiecare data cand ai atinge-o de el.




O alta operatiune fregvent intalnita in atelierele de tamplarie este prelucrarea capetelor de scanduri sau blaturi. In general aici este problema menghinelor de fata deoarece acestea au tendinta de a strange neuniform datorita parghiei create de bucata de lemn; din cauza faptului ca menghina noastra nu are decat un ghidaj ea permite strangerea elementului de prelucrat aproape de surub si astfel parghia creata este mult mai mica si practic incapabila sa distorsioneze falca menghinei.



Cu ajutorul "slugii" atasata permanent de piciorul bancului blaturile mari pot fi prelucrate fara nici un fel de problema. Fixarea unu astfel de panou fara ajutorul acestei slugi poate fi de multe ori o adevarata provocare.

O alta provocare pentru mesterii tamplari este fixarea de banc a carcaselor gata incleiate si pregatite pentru slefuirea imbinarilor; eu am exemplificat acest lucru prin fixarea in menghina a unui sertar





Daca varianta din stanga nu este satisfacatoare menghina se deschide suficient pentru a prinde intregul sertar.
Sper ca prezentarea de mai sus, sa va va fie de folos in alegerea menghinelor potrivite pentru bancul vostru.

P.S. in episoade viitoare am sa prezint si alte modele de menghine.

3 comentarii:

  1. Foarte frumos! De unde as putea sa cumpar o astfel de menghina ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O astfel de menghina se poate cumpara de la mine. Te rog sa imi scri pe mail pentru mai multe detalii daca esti interesat.

      Multumesc.

      Ștergere
  2. Şi eu iubesc lemnul, şi vreau să învăț să sculptez. Vreau un banc de lucru cu menghine pt tâmplărie. Scrieți-mi pe alexandrudemsilvanu@gmail.com Eu sunt din Vidra, Jud Alba, munții Apuseni. Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere