joi, 24 martie 2011

opritoare de banc. rotunde sau patrate?


Opritoarele de banc (bench dogs pentru cei care viziteaza saiturile englezesti) sunt de doua feluri: rotunde si patrate, pana aici e foarte bine, sa fie sanatoase! dar ce te faci atunci cand trebuie sa iei o decizie pentru bancul tau de lucru? oare care din aceste doua forme sa aleg? care este mai potrivita?
Cu ceva timp in urma am citit un articol asemanator pe unul dintre cele mai cunoscute bloguri de profil si balanta era foarte mult inclinata in favoarea opritoarelor rontunde si asta datorita in principal faptului ca aceste opritoare permit folosirea mult mai facila a diferitelor accesorii pentru banc. este si acesta un punct de vedere,mai sunt si alte avantaje? eu zic ca da:
1.usurinta constructiei. iti faci pur si simplu blatul de banc si apoi cu o bormasina competenta dai gaurile de care ai nevoie.
2.pentru bancurile de lucru cu doua sau mai multe siruri de gauri se pot prinde piese rotunde sau neregulate fara a le deteriora marginile (cazuri destul de sporadice zic eu).

pentru ca am adus cateva argumente in favoarea opritoarelor rotunde cred ca este timpul sa spun cate ceva si despre cele patrate
avantajul principal al acestora sunt gaurile lor. ce vreau sa spun cu asta e ca aceste gauri pentru opritoarele patrate nu sunt date la 90 de grade ci la 88 sau chiar la 85 de grade si acest fapt face ca piesa noastra de lemn sa se impaneze extrem de bine intre opritoare, aceasta impanare poate fi ajutata cu o lovitura de mai, si zic eu este necesara atunci cand rindeluim scanduri deformate de la uscare.
prinderea pieselor foarte inalte. este o adevarata problema daca ai opritoare rotunde in schimb cele patrate fac fata cu brio acestei incercari, eu am strans cu foarte mult succes inclusiv carcase de mobila gata incleiate.

concluzii:
Eu nu incerc sa influentez pe nimeni in nici o directie cu acest articol vreau doar sa aduc niste informatii si sa ridic niste intrebari acelora ce vor sa isi construiasca un banc de lucru nou.
ideea mea este insa urmatoarea: daca vrei un banc de lucru mare, serios, pe care sa lucrezi tot felul eu recomand orpitoarele patrate si doua trei gauri pentru cleme rapide in puncte cheie.
succese!

Un comentariu:

  1. Vlad,vreau sa-mi fac un banc si nu gasesc menghine,te rog,ma poti ajuta in aceasta problema ?contracost ,binenteles. imi plac menghinile de pe bancul tau.Am iesit la pensie recent si vreau sa ma apuc de un hoby de-al meu din copilarie ,mi-a placut ff mult sa lucrez in lemn si iata tocmai acum mi s-a ivit ocazia.Cu alte cuvinte sunt un incepator.

    RăspundețiȘtergere